ЗМІСТ
1.
Введення………………………………………………………………………. 1
2. Основна частина
…………………………………………………………........ 2
2.1. Наукова і
нормативно-правова основа рейтингової системи оцінювання знань і умінь учнів в
умовах профільної підготовки учнів старшої школи … 2
2.2. Рейтингова
система оцінювання знань і умінь учнів в умовах профільної підготовки учнів
старшої школи ……………………………………………….. 2
2.3.
Компетентностный підхід в оцінюванні знань і умінь учнів по фізиці в умовах
профільної підготовки учнів старшої школи …………………………..6
2 2.4. Моніторинг
рейтинг-контроля і рівня володіння компетентностями в умовах профільної
підготовки учнів старшої школи ………………………... 12
3. Заключення
…………………………………………………………………... 13
Література
……………………………………………………………………… 14
1. Вступ
Економістами підраховано, що кожна вкладена грошова одиниця в розвиток
техніки дає прибуток в 3-4 одиниці, а кожна одиниця, вкладена в освіту і науку
- 8-10 одиниць. З історії відомо, що жодна країна світу не могла побудувати
ефективної і економічної системи господарювання без достатніх і постійних
асигнувань на освіту і науку. Багаті країни стали багатими тільки тому, що
своєчасно зробили потужні інвестиції в освіту.
Реформування загальної середньої освіти, згідно Закону України "Про
загальну освіту", передбачає реалізацію принципів гуманізації освіти, її
демократизації, методологічну переорієнтацію процесу утворення на розвиток
особистості учня, формування його основних компетентностей.
-
Ядром, смисловим
центром, " концептом" інновації є нова ідея. Її джерело -
дослідницька діяльність учителя.
-
Ідеї, які створюють
педагогічну інновацію, багатопланові, вони поширюються на зміст навчання і
виховання і технології навчання і виховання.
Згідно до цього змінюються і підходи до оцінювання учбових досягнень учнів.
Оцінювання повинне базуватися на позитивному принципі, який передбачає облік
рівня досягнень учня, а не міру його невдач.
Визначення рівня учбових досягнень учнів є особливо важливим з точки зору
того, що учбова діяльність зрештою повинна не лише дати дитині суму знань,
умінь і навичок, а сформувати її компетентність як загальну здатність, яка
базується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, отриманих завдяки
навчанню.
2. Основна частина
2.1. Наукова і нормативно-правова основа рейтингової
системи оцінювання знань і умінь учнів в умовах профільної підготовки учнів
старшої школи
-Концепция
державної інноваційної політики України.
-Закон України
"Про інноваційну діяльність".
-Закон України
"Про порядок впровадження інноваційної діяльності в освіті".
-Закон України
"Про загальну середню освіту".
-Указ Президента
України "Про невідкладні заходи для забезпечення функціонування і розвитку
освіти в Україні".
-Решение вченої
ради Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти від
03.12.2007 р., протокол №4 "Модульно-рейтингова технологія організації
учбового процесу в старшій школі".
2.2. Рейтингова система оцінювання знань і умінь учнів в
умовах профільної підготовки учнів старшої школи
Навчання фізиці, зрештою, повинне сформувати достатній рівень компетентності.
Тому складовими учбових досягнень учнів по курсу фізики являються не лише
оволодіння учбовою інформацією і її відтворенням, а і уміння і навички
знаходити необхідну інформацію, аналізувати її і застосовувати в стандартних і
нестандартних ситуаціях в межах вимог учбової програми до результатів навчання.
Одним з елементів вирішення проблеми підвищення ефективності вивчення
фізики в школі є пошук нових форм оцінювання знань і умінь учнів.
Для того, щоб недоліки традиційного контролю менше впливали на якість
оцінки учня, необхідно ввести в практичну діяльність учителя рейтингову систему
оцінювання знань і умінь учнів(див. Додаток 1).
Рейтингова система оцінювання знань і умінь учнів має менше недоліків і
задовольняє ряду вимог:
- 1.Забезпечує систематичний і всеосяжний контроль усіх учнів.
- 2.Забезпечує системність накопичення знань учнів.
- 3.Охоплює усі найважливіші дії кожного учня.
- 4.Забезпечує гласність результатів.
- 5.Не вигідно давати списувати сусідові, оскільки чим краще буде його
результат, тим нижче твій рейтинг.
-Стимулирует самоосвіта учнів і учителя.
-Позволяет використати багаторівневу систему контролю.
-Рейтинговое оцінювання створює умови для забезпечення самоконтролю,
самокоррекции, самооценивания.
Робота по рейтинговій системі оцінювання була введена в 1998/1999
навчальному році.
Першим етапом роботи системи є складання календарного планування з
урахуванням набору необхідного числа балів, які розбиваються по окремих темах,
а також встановлення коефіцієнта складності теми(див. Додаток 2).
11-В класу, що вчиться, необхідно впродовж 2008-2009 навчального року
набрати 1028 балів(перший семестр - 360 балів, другий семестр - 668 балів), які
розбиті по темах таким чином:
Тема 1. Механічні
коливання і хвилі - 70 балів - КТ1 = 4,1
Тема 2.
Електромагнітні коливання -
80 балів - КТ2 = 5,5
Тема 3. Фізичні
основи електротехніки - 44 бали - КТ3 = 3,2
Тема 4.
Електромагнітні хвилі -
166 балів - КТ4 = 9,3
Тема 5. Елементи
теорії відносності - 12
балів - КТ5 = 0,9
Тема 6. Квантова
фізика -
212 бали - КТ6 = 11,5
Узагальнювальне
зайняття -
24 бали - КТоз = 1,2
Лабораторний
практикум -
192 бали - КТлп = 9,9
Узагальнювальне
повторення - 228
балів - КТоп = 13
Усі завдання, що включають:
тематичне
оцінювання -
12 балів;
контрольну роботу -
12 балів;
самостійну роботу -
12 балів;
лабораторну роботу -
10 балів;
практичну роботу -
10 балів;
експериментальне
завдання -
12баллов;
творчу роботу -
12 балів;
експрес-контроль -
4 бали;
узагальнювальні
блок-таблицы -
6 балів,
що визначають
сумарну оцінку(рейтинг), діляться на окремі теми, за кожну з яких виставляється
окремий бал.
Перед початком уроку вчиться повідомляється максимальне число балів, яке
вони можуть набрати впродовж уроку, і коефіцієнт складності уроку. Крім того,
повідомляється вид контролю на цьому уроці, метод перевірки.
Підсумковий рейтинг за тему, семестр, рік виводиться підрахунком загального
числа балів з подальшим перекладом в рівень компетентності за виробленою схемою
з урахуванням рекомендацій Міністерства освіти і науки України(наказ Міністерства освіти і науки України №344 від
31.10.1996г.) за системою оцінювання завдань для екзамена з математики на
атестат про середню освіту:
1 2 3 –
10-29%
4 5 6 –
30-59%
7 8 9 –
60-89%
10 11 12 –
90-100%.
Тема 6.2. Фізика
атома(10часов).
№
уроку
|
Дата проведення
|
Число балів за урок
|
Вид контролю знань учнів
|
Зміст
уроку
|
Домашнє завдання
|
91.
|
|
4
|
Експрес-контроль
|
Класичні уявлення
про будову атома. Відкриття електрона.
|
Учити п.72
Повт. п.53-71
|
92.
|
|
|
|
Дослідження
Резерфорда. Ядерна модель атома.
|
Учити п.72
Повт. п.53-71
|
93.
|
|
|
|
Квантові
постулати Бору.
|
Учити п.73
Повт. п.72
|
94.
|
|
|
|
Модель атома
водню по Бору. Випромінювання і поглинання світла атомом. Досвід Франка і Герца.
|
Учити п.74, р.№1140-1148
Повт. п.73
|
95.
|
|
12
|
Самостійна робота 11.14 «Квантові постулати Бору»
|
Рішення завдань
по темі "Квантові постулати Бору"
|
Повт. п.73,74
|
96.
|
|
12
|
Самостійна робота 11.15 "Явище люмінесценції.
Квантові генератори"
|
Рішення завдань по темі "Явище люмінесценції.
Квантові генератори"
|
Повт. п.73,74
|
97.
|
|
12
|
Самостійна робота 11.16 "Спектральний аналіз"
|
Безперервний і лінійчастий спектри. Спектри поглинання
і випромінювання. Спектральний аналіз і його використання.
|
Учити п.61,62
р.№1149-1156(диф)
повт. п.72-74
|
98.
|
|
6
|
Узагальнювальна блок-таблиця
|
Поняття про
квантову механіку. Поняття про нелінійну оптику
|
Повт. п.61,62
|
99.
|
|
12
|
Творча робота
|
Лазери. Їх
використання в техніці.
|
Повт. п.61,62
|
100
|
|
10
|
Лабораторна робота №13
|
Лабораторна робота
№13. спостереження лінійчастого спектру водню.
|
Повт. п.61,62
|
Загальне число балів - 68.
1
2 3 - 10-29% 7-20 баллов;
КТ6.2 =
3,2
|
7
8 9 - 60-89% 41-60 баллов;
10
11 12 - 90-100% 61-68 баллов.
Деякі вважають, що якщо в рейтинг-контроле беруть участь усі отримані бали,
може виникнути абсурдна ситуація, коли значення 10-12 балів за підсумкову
роботу або тематичне оцінювання буде прирівняно до 10-12 балів за завдання
самостійної роботи, тестові завдання, завдання експрес - контролю і так далі.
Інакше кажучи, рейтинг не відбиватиме істинний рівень знань і умінь учнів.
Проте, для того, щоб в рейтинг - контроль могли брати участь усі зароблені
бали на рівних рівнях, для цього необхідно, щоб увесь матеріал для рейтинг -
контролю був підібраний диференційовано з урахуванням ідеї концепції рівневої
диференціації.
2.3. Компетентністний підхід в оцінюванні знань і умінь
учнів по фізиці в умовах профільної підготовки учнів старшої школи
У науково-методичній літературі зустрічається неоднозначність в питанні
формування компетентностей. Дослідники підкреслюють, що Комісія з питань
культурної співпраці при Раді Європи визначила основні групи компетентностей:
соціальні, полікультурні, комунікативні, діяльно-творчі, саморозвитку і
самоосвіти, або посилаються на рекомендації Ради Європи на формування
соціальної, полікультурної, комунікативної, інформаційної, самообразовательной
компетентностей. Про неоднозначність чіткої позиції в цьому питанні свідчить
факт неповної відповідності переліку основних груп компетентностей в офіційних
документах - "Критерії оцінювання учбових досягнень учнів в системі
загальної середньої освіти"(шість позицій) і методичних рекомендаціях для
учнів початкової школи "Контроль і оцінювання учбових досягнень учнів
початкової школи"(п'ять).
На підставі міжнародних і національних досліджень в Україні виділено п'ять
ключових компетентностей: уміння вчитися, здоровьесберегающая компетентність,
комунікативна компетентність, соціально-трудова компетентність, інформаційна
компетентність.
Усі ці об'єктивні і суб'єктивні причини мають на увазі необхідність
посилення нашої уваги до цієї проблеми.
САМОСТІЙНІ РОБОТИ
Кількість самостійних робіт рейтинг - контролю визначає учитель. Кожна
самостійна робота оцінюється 12 балами.
Усі самостійні роботи складені в шести варіантах по чотирьох рівнях
складності(початковий рівень, середній рівень, достатній рівень, високий
рівень). Відповідно,
Н - 1-3 бали;
Н+С - 4-6 балів;
Н+С+Д - 7-9 балів;
Н+С+Д+В - 10-12 балів.
КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ ПІДХІД В ОЦІНЮВАННІ САМОСТІЙНИХ
І ТЕМАТИЧНИХ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ ПО ФІЗИЦІ
УМІННЯ ВЧИТИСЯ
-
уміння виконати
завдання різними способами, визначаючи найбільш раціональний; прагнення до
використання додаткових джерел інформації;
-
уміння
користуватися довідковими таблицями фізичних величин;
-
оволодіння
технологіями рішення завдань контрольної і самостійної роботи(виконання завдань
самостійної і контрольної роботи в повному об'ємі, проявляючи знання і
розуміння основних положень при рішенні завдань; вільне володіння вивченим
матеріалом в стандартних і нестандартних ситуаціях; правильне виконання
креслень, схем і графіків; уміння перекодувати фізичну інформацію з однієї
знаково-символічної форми в іншу);
- прагнення до виконання комбінованих завдань оригінальним способом;
- прагнення до
виконання творчих завдань, до яких відносяться завдання з частково невірними
даними в умові; завдання, при рішенні яких використовуються речі, що виконують
не характерні для них функції; завдання типу "чорний ящик"; завдання,
рішення яких допомагає учням опанувати методичні знання; завдання
дослідницького характеру.
СОЦІАЛЬНО-ТРУДОВА
КОМПЕТЕНТНІСТЬ
-уміння самостійно визначити цілі для виконання завдань самостійної і контрольної роботи
-уміння встановити зв'язок між матеріалом, що вивчається і раніше вивченим.
Практичне
застосування і процентна доля компетентностного підходу в оцінюванні
самостійних і тематичних контрольних робіт
Уміння вчитися - 80%
Соціально-трудова компетентність -
20%
ЛАБОРАТОРНІ РОБОТИ
Кількість лабораторних робіт визначена діючою програмою
по фізиці. Кожна робота оцінюється 10 балами, при оцінюванні лабораторних робіт
використовуються критерії оцінювання лабораторних робіт, які визначені
Міністерством освіти і науки України.
КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ
ПІДХІД В ОЦІНЮВАННІ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ
УМІННЯ ВЧИТИСЯ
-
оволодіння
технологіями рішення експериментальних завдань(виконання роботи в повному
об'ємі, дотримуючись послідовності проведення вимірів; у звіті правильно і
акуратно виконувати записи, схеми, графіки, розрахунки; розрахунок погрішностей
вимірів; додаткові завдання виконує самостійно, використовуючи свій
оригінальний план або установку).
СОЦІАЛЬНО-ТРУДОВА
КОМПЕТЕНТНІСТЬ
- уміння сформулювати мету лабораторної роботи, робити висновки за її
результатами;
- прагнення до ініціативи в процесі виконання лабораторної роботи;
- прагнення до особового самоудосконалення;
- готовність використання результатів лабораторної роботи в повсякденному
житті;
- уміння коментувати експерименти, що проводяться;
- готовність до захисту результатів лабораторної роботи.
ИНФОРМАЦИИОННАЯ
КОМПЕТЕНТНІСТЬ
- прагнення використання додаткової
інформації;
- уміння показати значення лабораторного експерименту як джерела наукової
інформації.
Практичне
застосування і процентна доля компетентностного підходу в оцінюванні
лабораторних робіт
Уміння вчитися - 60%
Соціально-трудова компетентність -
20%
Інформаційна компетентність - 20%
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ
ЗАВДАННЯ
Оскільки ні в програмі, ні в учбовому плані не
передбачений годинник на освоєння теоретичних основ експериментальної фізики,
методами обробки отриманих результатів, кількість експериментальних завдань визначає учитель.
Кожне завдання оцінюється 12 балами.
КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ
ПІДХІД В ОЦІНЮВАННІ
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ
УМІННЯ
ВЧИТИСЯ
- уміння виконувати завдання на експериментальне підтвердження теоретичних
положень;
- уміння виконувати завдання на спростування теоретичних положень;
- уміння виконувати завдання на пояснення схеми досвіду, розкриття
призначення кожного елементу, що входять в схему;
- уміння формулювати мету експерименту;
- уміння виконувати завдання на дослідження причин невідповідності
результатів експерименту відомим законам;
- уміння виконувати завдання на експериментальну перевірку кількісних
значень табличних констант;
- уміння виконувати завдання на пояснення дослідів;
- уміння виконувати завдання у віртуальній фізичній лабораторії;
СОЦІАЛЬНО-ТРУДОВА
КОМПЕТЕНТНІСТЬ
- уміння вирішувати експериментальні завдання, для вирішення яких необхідно
вимірювати фізичні величини або використати паспортні дані приладів, або
перевіряти їх;
- уміння вирішувати експериментальні завдання, в яких необхідно самостійно
встановлювати залежність між величинами;
- уміння вирішувати експериментальні завдання, в умові яких є опис досвіду,
а результат є передбачуваним.
ІНФОРМАЦІЙНА
КОМПЕТЕНТНІСТЬ
-
уміння виконувати
завдання з використанням інформаційних технологій як способу обробки
результатів експерименту.
Практичне застосування і процентна доля компетентностного підходу в
оцінюванні експериментальних завдань
Уміння вчитися - 60%
Соціально-трудова компетентність - 20%
Інформаційна компетентність - 20%
ТВОРЧІ РОБОТИ
Кількість творчих робіт, що входять в рейтинг, -
контроль, визначає учитель. Кожна творча робота оцінюється 12 балами.
КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ
ПІДХІД В ОЦІНЮВАННІ ТВОРЧИХ РОБІТ
УМІННЯ ВЧИТИСЯ
- уміння обгрунтувати актуальність обраної теми на основі вивчення історії
і сучасного стану питання;
- уміння визначати об'єкт дослідження;
- уміння формулювати мету дослідження;
- уміння висувати наукову гіпотезу;
- уміння ставити завдання дослідження;
- уміння планувати методи і способи дослідження;
- уміння узагальнювати, описувати і літературно оформляти отримані
результати;
- уміння формулювати виведення після закінчення дослідження.
ІНФОРМАЦІЙНА
КОМПЕТЕНТНІСТЬ
- володіти дослідницькими методами(аналіз літератури, пошук джерел
інформації, збір і обробка даних, пояснення отриманих результатів, висунення
нових проблем і гіпотез) з використанням можливостей Інтернету.
ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНА
КОМПЕТЕНТНІСТЬ
- уміння цінувати важливі досягнення національною, європейською і світовою
культур.
Практичне
застосування і процентна доля компетентностного підходу в оцінюванні
експериментальних завдань
Уміння вчитися -
60%
Інформаційна компетентність -
20%
Загальнокультурна компетентність -
20%
2.4. Моніторинг рейтинг-контроля і рівня володіння
компетентностями в умовах профільної підготовки учнів старшої школи
Стенди з результатами рейтинг-контроля постійно
знаходяться в кабінеті, своєчасно заповнюються і учень завжди може перевірити
свій рейтинг і порівняти його з результатами товаришів і зі своїм еталонним
рейтингом(еталонним рейтингом для 11класса, що вчаться, є процентний рівень
компетентності по фізиці за підсумками
закінчення основної школи). Для цієї мети використовується колірна гамма, що
відбиває процентне зростання або зниження якості знань і умінь учнів, що
дозволяє посилити елемент змагання, присутній в цій системі.
Аналізуючи динаміку порівняльної успішності досліджуваної
групи учнів з 2007 по 2012 рр., можна судити про ефективність цього методу
оцінювання.
3. Висновок
Експеримент по використанню рейтингової системи, що
проводиться впродовж 10 років, показав ефективність цього методу оцінювання і
виявив її достоїнства.
До достоїнств відноситься той факт, що школярів особливо
притягає елемент змагання, присутній в цій системі. Навіть ті учні, які впродовж
року займали останні місця, прагнуть поліпшити свої показники, борються за
кожну соту балу. Підвищилася учбова дисципліна, знизилося число пропусків,
оскільки якщо учень, навіть з поважної причини, пропустив який - те етап, його
необхідно відпрацювати в позаурочний час. Але головне достоїнство рейтингової
системи в тому, що знання і уміння учнів оцінюються об'єктивніше, оскільки усі
зароблені бали враховуються і мають рівні достоїнства. Це дозволяє учителеві
ефективно контролювати учбовий процес і повніше реалізувати можливості
диференційованого навчання, а учні, у свою чергу, відчувають велику
відповідальність за результати свого навчання, що має велике виховне значення
для підготовки випускників до нових реалій життя нашого суспільства.
До недоліків відноситься зростання навантаження на
учителя при підборі завдань рейтинг - контролю, його тиражуванню, перевірці
робіт, оформленню стенду результатів. Але саме рейтингова система дає
можливість ефективно вирішувати проблему різнорівневого оцінювання знань і умінь
учнів по фізиці, що призводить до зростання якості знань.
Я упевнена, що ефективність застосування того або іншого
елементу вирішення проблеми підвищення
ефективності вивчення фізики, залежить від індивідуальних якостей
учителя, його уміння за допомогою різних прийомів включати творчих, здатних
школярів в активну пізнавальну діяльність, направляючи їх зусилля на поглиблене
оволодіння знаннями і уміннями.
Література
1. Закон України «Про освіту».
2. Закон України «Про загальну
середню освіту».
3. Національна доктрина розвитку
освіти.
4. Положення про
загальноосвітній навчальний заклад.
5. Положення про інноваційну
діяльність.
6. Регіональна програма
впровадження компетентностно орієнтованого підходу в учбово-виховний процес. –
Донецьк, 2004.
7. Аніскіна Н.О. Концепція
школи: теоретичні основи, практичні орієнтири. – Донецьк, 1998.
8. Аніскіна Н.О., Пасечнікова
Л.П. Внутришкільний моніторинг: наукові орієнтири, практичні дії. – Х.: Ранок,
2002.
9. Карнаухов И.Н.
Методологические основы инновационного проекта развития школы. – М.: Новая
школа, 1997.
10. Кизенко В.І., Мальований
Ю.І., Соф’янц Е.М. Шкільний освітній компонент: сутність, функції, реалізація.
– Донецьк: ТОВ «КІТІС», 1999.
11. Погоріло І.М. Реальність і
перспектива в викладанні фізики в середніх загальних школах, Конференція
Соросівських Учителів. – Київ, 1995.
12. Погребняк А.Г. Рейтинговая
оценка по физике. Конференція Соросовских Учителей. – Киев, 1995.
13. Поташник М.М. Управление
качеством образования. – М., 2001.
14. Сорока Г.І. Сучасні виховні
системи та технології. – Х.: Ранок, 2002.
15. Тесленко В.В. Педагогічна
система розвитку творчої обдарованості школярів. – Лунаськ, 2000.
16. Трушкін С. Рейтингова
система Оцінювання лабораторних та практичних робіт // Відкритий урок. – Киїі.
– 2001. - №23-24.
17. Чернікова Л.Г. Проблеми
вдосконалення навчально-виховного процесу // педагогічна скарбниця Донеччини. –
Донецьк. – 1996. - №2.
18. Шайгородський Ю.Ж. Імідж
школи нового типу: сукупність ціннісних характеристик // Відкритий урок. –
Київ. – 2003. - №5-6.
19. Чернишов О.І., Чернікова
Л.Г. Розвиток професійної компетентності педагогічних працівників у системі
післядипломної педагогічної освіти на засадах кредитно-модульної системи.
Практико зорієнтований посібник. – Донецьк: «Витоки», 2007.
20. Чернишов О.І., Волобуєва
Т.Б. організація науково-дослідної роботи в освітній установі. Методичний
посібник. – Донецьк: «Витоки», ДоноблІППО, 2007.
21. Василькова О., Чернишова Р.
Методичні засади кредитно-модульної системи організації навчального процесу. –
Донецьк: «Витоки», 2007.
Комментариев нет:
Отправить комментарий